Po celodennej konferencii sme sa v sobotu presunuli bližšie k Spišskému hradu. Pre niektoré členky nášho tímu sa po prvýkrát ako perla otvorili poklady, ktoré ukrýva vrch nad Spišským Podhradím.
Krížová sestra Hyacinta sa nám venovala celé predpoludnie. Jej záujem o miestnu históriu prešiel ako zdravý vírus aj na nás. Keďže je obyvateľkou Spišskej Kapituly už takmer dvadsať rokov, spoznali sme s ňou aj neprístupné zákutia miestnej katedrály sv. Martina i vedľa stojaceho biskupského úradu.
Spišská gotika nás, tak ako Parížanov pred niekoľkými rokmi, nesklamala. Presvedčili sme sa na vlastné oči, že nenápadné miesta na mape Slovenska nám hovoria o kultúrnosti našich predkov. K takému odkazu sa radi z nášho RCPU pridávame.
V piatok 24. januára 2025 sa náš tím RCPU rozbehol do Popradu, aby sa zúčastnil na celodennej konferencii, ktorú pripravili šikovní ľudia z Mentorie. Pri zlepšovaní nášho školstva už dávnejšie funguje work v spolupráci s network. Preto nás obohatili nielen prednášatelia, ale aj priatelia z iných regionálnych centier.
Katalin Hankovszky nám priniesla cenné skúsenosti z nemeckých škôl. Profesný i osobný rozvoj a prepájanie sveta školstva, biznisu, štátnej správy, neziskového sektora – to sme rozvíjali počas dvoch popoludňajších workshopov. Zapojili sme do toho naše emócie aj tanečné kreácie. Potešili inšpirácie Dávida Králika z cesty po Kostarike i ponúknuté zlepšenia pre konverzáciu v triede.
S autonómiou učiteľa vs. centrálnym riadením sa zaujímavo zdieľali na spoločnej diskusii Anežka Karľa z firmy Hladiny a český hosť Michal Orság z EDULAB, známy vydavateľ kvalitných pedagogických kníh. Michal Kaščák a jeho projekt Vydrapená bužírka pripravili pre odvážlivcov kultúrnu bodku.
„Lepšie ako tisíc dní usilovného učenia sa je jeden deň so skvelým učiteľom.“ Japonské príslovie
Na sklonku šk. roka 2023/2024 sa v priestoroch Zimnej záhrady Zemplínskeho múzea uskutočnilo podujatie, ktoré nám bolo cťou organizovať pre všetkých riaditeľov a učiteľov, ktorým záleží na budúcnosti našich detí, preto rastú spolu s nimi (odborne, profesionálne, ľudsky).
Stretli sme sa s pozitívnym ohlasom a to nás veľmi teší...
Ďakujeme za spoločný školský rok, počas ktorého sme spolu tvrdo pracovali... Výsledky stoja za to!!!
Centrum Tilia v spolupráci so svojimi centrami RCPU (Regionálne Centrá Podpory Učiteľov) pripravilo medzinárodnú konferenciu.
Jej hlavným cieľom bolo predstavenie novej „Kurikulárnej reformy.“ Nechýbal ani Mgr. Martin Kríž z Ministerstva školstva, ktorý je jej tvárou a autorom myšlienky RCPU. Od septembra 2023 prvých 40 základných škôl vzdeláva svojich prvákov a prváčky podľa nového kurikula. V nasledujúcom školskom roku sa má pripojiť ďalších 417 škôl. Preto bola konferencia príležitosťou na vytvorenie nových kontaktov a výmeny skúseností.
Pedagógovia, ktorí prichádzali so svojimi otázkami, boli ubezpečení, že kurikulárna reforma na základných školách je najmä o zmene formy vzdelávania, obsah sa až tak nemení. Učitelia musia pracovať s deťmi inak ako doteraz. Kým doteraz vo vyučovaní na základných školách prevládali prednášky a skúšanie, novým cieľom je zapojenie detí do vzájomnej interakcie, kde naučené vedomosti nevedú k mechanickému opakovaniu, ale tvorivému mysleniu a zodpovednému konaniu.
Ako sa vyjadril Martin Kríž pre časopis Forbes, reforma má tri roviny. Prvou sú žiaci, ktorí sa učia. Nestačí odučená látka zo strany učiteľa. K tomu sa pripája rozvoj ich kritického myslenia. A základom, na ktorom to stojí, sú žiacke vedomosti a hodnoty.
Odborníci z ministerstva školstva, tvorcovia reformy, lektori, psychológovia aj pedagógovia prednášali počas dvoch dní približne pre 200 účastníkov. Počet, ktorý prekvapil aj samotných usporiadateľov. Veľkou témou konferencie bola aj šikana na školách či sebapoškodzovanie, aj ako im predchádzať.
https://www.minedu.sk/j-horecky-spustili-sme-verejnu-konzultaciu-vzdelavacich-standardov/
https://verejnakonzultacia.vzdelavanie21.sk/
"Problém a príležitosť sú dve strany tej istej mince, úlohou mentora je pomôcť mentorovanému, aby na mincu pozeral z tej správnej strany." (Dávid Králik)
11.11.2022 sa v našom RCPU diali úžasné veci! Do našich priestorov zavítal známy spisovateľ (vraj nepredajnej knihy "V jablku"), inovatívny pedagóg a predovšetkým mentor Dávid Králik.
Našim mentorom z RCPU Michalovce odovzdal časť svojich cenných skúseností z oblasti mentoringu. Skupinovo, zážitkovo, emocionálne, citlivo aj s humorom sme strávili veľmi prínosný a obohacujúci čas.
Prichádzali a nachádzali sme si odpovede a rozdiely v chápaní pojmov mentor, kouč, metodik. Lektor nás previedol celou štruktúrou mentorského rozhovoru, kde nám viacerým, si dovolím tvrdiť, "zhasol žiarovku a zasvietil reflektor" do danej problematiky. Spoločne sme prelúskali a tvorili otvorené, zvedavé otázky priamo medzi sebou, ako aj otázky obrátenej strany mince.
Školenie sme ako inak zavŕšili feedbackom pre učiteľa, v tomto prípade lektora školenia, prostredníctvom obľúbených obrázkových kariet.
Dávid, veľké ďakujeme! Aj vďaka Tebe sme sa naučili, že mentoring znamená spoločnú cestu, na ktorej kráčame vedľa seba mentor i mentee verne, s úctou a ochotou sprevádzať, pomáhať, vzájomne rásť. Že mentoring je iný pohľad, pohľad na tú istú mincu, len z iného uhla.
Záleží nám na každej škole! Záleží nám na tom, aby boli podporené a uspokojené individuálne výchovno-vzdelávacie potreby všetkých detí. Našou snahou je pomôcť učiteľom, vedieť im poskytnúť kvalitnú odbornú podporu súvisiacu s kurikulárnou reformou. V súvislosti s touto snahou mentori nášho RCPU začali s inovačným vzdelávaním s názvom Didakticko-reflekívne komunity pod gesciou NIVaM Bratislava.
Cieľom je rozšíriť a inovovať profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov zamerané na diagnostiku učiteľského kolektívu v kontexte s indikátormi profesijnej učiacej sa komunity. Ďakujeme lektorkám PaedDr. Janke Ferencovej, PhD a PaedDr. Viere Grohovej za možnosť predstavenie princípov a charakteristiku profesijnej učiacej sa komunity z rôznych uhlov pohľadu.
Didaktické reflektívne komunity – DRK predstavujú jeden z modelov a prvkov postupného rozvoja učiacej sa komunity a seba-transformujúcej sa organizácie, aby sa dosiahol stav, v ktorom sa zo školy a školského kolektívu stane učiaca sa komunita ( Brestovanský a kol. Ako identifikovať problém praxe vo vyučovaní na našej škole, 2020) a vznikne seba-transformujúca sa organizácia, ktorej sa darí tvoriť vlastné prostredie ako jeden kompaktný organický celok. Dôležité je aj z toho dôvodu, aby vedenie a učitelia spoločne dokázali čo najpresnejšie a validne pomenovať problémy vo vlastnom vyučovaní. Podľa Martina Brestovanského učitelia sami pozorujú vlastnú prax na pôde svojej školy a spoločne tvoria akčnú teóriu pre ďalší rozvoj. Na základe toho vznikne autentická vnútorná motivácia pre vlastný profesijný rast či potrebná zmena prístupu.